Followers

Saturday, May 21, 2011

penyakit betol.

salam.hye readers!!!


heh...dah bape purnama yer aku tak jengah blog neh...heh...dah bnyk kali dah kene tocer ngan ketua editor a.k.a masammanis.bising jer la die suh updated..aku neh blog sendiri pon tak bape nak hupdated...haiya!!


err...hari neh aku nak merepek ape yer....erm...owh yer .memandangkan masa exam yg lepas aku nye kesihatan amat teruk oke.sgt lemau..mcm biskut kering yg dah terbiar..muahahah...aku nak kongsikan sesuatu tok kowang....semasa keadaan aku lemau tuh aku mengalami sakit belakang yg amat teruk...mcm owg2 tua tuh..itu disebbkan terlalu lama duduk depan meja belajar...(duduk jer pon)..haihhh...neh aku g terjah la blog2 owg lain sbb nape sakit belakang..biasa ibu2 yg merandung jugak yg selalu sakit belakang..tp aku tak..heheh..neh la yg aku jumpa:


Penyebab sakit di bahagian belakangDisebabkan oleh otot yang lemah,otot yang tegang atau kaku,urat belakang yang tergeliat, otot yang terkoyak atau juga disebabkan sakit sendi yang mengakibatkan anda rasa sakit di bahagian punggung,kebas kaki,rasa digigit semut di kaki akibat rangsangan saraf dari saraf tunjang. 
Tekanan perasaan atau tidak melakukan sebarang aktiviti senaman juga boleh menjadi punca sakit di bahagian belakang. 
Selain itu mereka yang mempunyai keadaan fizikal yang agak gemuk juga boleh mendapat sakit belakang terutama melibatkan waktu berdiri dan duduk yang agak lama.Kadang-kadang sakit belakang juga adalah kerana tanda- tanda ada masalah arthritis,ulser atau masalah sakit buah pinggang,mengandung atau masalah yang berkaitan genetik atau kecederaan fizikal di bahagian belakang akibat kecederaan. 
Simptom sakit belakangSakit di bahagian belakang selalunya sakit di bahagian bawah belakang anda dan boleh merebak ke bahagian lain iaitu kaki.Bahagian yang sakit akan merasa sensitif apabila disentuh dan akan berasa lebih sakit apabila anda bergerak.Rasa sakit boleh dirasai seperti pisau yang tajam menikam atau rasa kesakitan yang amat sangat dibahagian otot belakang.


so, dr sini aku dah dpt aguk mslhnye...(padahal dah terang2 pon)heh...punca utama nye..aku neh kurang bersenam...asik ngadap lappy...buku....tb...heh...now kene la ubah tabiat ek...^^,

skrg ALHAMDULILLAH la..oke dah skit...^^,..keep in mind, nak trn kan berat badan plak...wat masa emosi boleh la lagi dikontrol..heh..

kepada remaja2 sekalian..mari amalkan hidup yg sihat supaya kita menjadi perintis yg penuh berwibawa dan sihat hati, badan dan otak!!

owh yer...mencegah lebih baik dr merawat kan...so take care yourself dear2 sume...smoga dpt menjalani kehidupan yg sihat dismping keluarga tersayang..

next kita akn bincang kan plak kenapa GG suke sakitkan diri sendiri..heh^^,sehingga berjumpa lagi di hari dan diwaktu yg tak tau bile..haha...bai2

yang comel,
cik pelangi.heh^^,
xoxo <3

No comments:

Post a Comment

TQ bermain tekateki:p